30 ژوئن

آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس : تشخیص مشکلات مخاطی مرتبط با بینی به سادگی قابل تشخیص نبوده ولی می توان آن را به راحتی به وسیله آندوسکوپ شناسایی نمود.

امروزه برای درمان و تشخیص مشکلات مربوط به سینوس از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس بهره گرفته می شود، در این روش جراحی ، هیچ برشی بر روی صورت یا در داخل دهان ایجاد نمی گردد.

در حال حاضر عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، یکی از بهترین روش های درمانی جهت بیماری های سینوسی می باشد ؛ چرا که سایر روش ها توانایی تشخیص بسیاری از مشکلات مخاطی مربوط به بینی را ندارند ، در حالی که در این روش به آسانی تمامی مشکلات تشخیص داده شده و درمان می شوند ؛ علاوه بر این مورد در روش آندوسکوپی بینی و سینوس ، هیچ گونه برشی بر روی صورت بیماران ایجاد نمی شود.

اهداف جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس:آندوسکوپی بینی و سینوس

ایجاد بهبود در روند جریان هوا از طریق مجاری بینی و همینطور برداشتن ترشحاتی که در سینوس ها انباشته شده اند، هدف اصلی انجام جراحی آندوسکوپی سینوس است ؛ دیگر اهداف آن عبارت اند از :

1. کاهش شدت عفونت‌ های سینوسی
  2. بهبود علائم ناشی از بیماری سینوزیت
  3. بهبود جریان هوا از طریق مجاری بینی
  4.  تقویت حس بویایی
  5. خارج نمودن پولیپ یا تومور بینی

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

• از مصرف داروهایی که در انعقاد خون اختلال ایجاد می کند، جدا خودداری شود ؛ از جمله این داروها می توان آسپرین را نام برد.
  • به مدت 6 ماه از مصرف دخانیات، مواد مخدر، سیگار و هر گونه مواد دودزا اجتناب کنید ؛ زیرا در روند بهبود جراحی تأثیر گذار است.
  • بیمار باید تمام اطلاعات سوابق بیماری های فعلی و قبلی، حساسیت ها و داروهای مصرفی را در اختیار جراح خود بگذارد .
  • بیماران در روز انجام جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، باید ناشتا باشند ؛ بنابراین از چند ساعت قبل از انجام عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • به منظور جلوگیری از بروز مشکل در حین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، بیماران باید قبل از آن رادیوگرافی انجام دهند.

عملکرد جراحی آندوسکوپی سینوس:

جراحی آندوسکوپی بینی معمولاً تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

آندوسکوپ که یک میله نازک بوده و یک لامپ و یک دوربین در قسمت انتهایی آن تعبیه شده، وسیله ای است که بهترین جراح بینی برای انجام این عمل از آن استفاده می نماید و با استفاده از این ابزار تصویری بسیار با کیفیت از بافت سینوس ها تهیه می نماید.

پس از تهیه عکس، به صورت کاملاً ایمن و بدون وارد شدن کوچک ترین آسیب به بینی عواملی مانند پولیپ های بینی و گرفتگی های طبیعی که موجب انسداد و گرفتگی سینوس ها شده اند ، به وسیله ابزارهای مخصوص برداشته می شوند.

آندوسکوپی بینی و سینوس

همچنین در صورت نیاز، اگر تیغه بینی صاف نباشد تیغه میانی بینی هم با استفاده از ابزارهای خاصی صاف شده و اندازه شاخک‌های بینی هم کوچکتر می ‌شود .

جراحی آندوسکوپی سینوس از داخل سوراخ های بینی انجام شده و به همین دلیل هیچ بریدگی بر روی پوست بینی و صورت ایجاد نمی گردد، بیشتر بیماران در همان روز از مرکز جراحی یا بیمارستان ترخیص می گردند.

آیا عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس دردناک است ؟

خیر ، بیماران در حین انجام عمل جراحی آندوسکوپی بینی دردی را احساس نخواهند کرد ؛ لازم به ذکر است در صورت بروز درد در دوران نقاهت آن نیز پس از اجازه از پزشک معالج خود می توانند اقدام به مصرف مسکن نمایند.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

1. کسانی که تحت عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس قرار گرفته اند ، باید تا مدتی پس از آن ، از انجام فعالیت های سنگین ؛ همچون بلند و جا به جا کردن اجسام بیش از دو کیلوگرم خودداری نمایند.
  2. فین کردن در دوران نقاهت جراحی آندوسکوپی ، موجب افزایش احتمال خونریزی می شود ؛ از این رو به بیماران توصیه می گردد تا مدتی پس از انجام این عمل جراحی ، از فین کردن اجتناب نمایند.
  3. کسانی که در دوران نقاهت عمل جراحی آندوسکوپی به سر می برند ، باید از مصرف داروهایی که منجر به بروز اختلال در انعقاد خون می شود ، خودداری نمایند ؛ برخی از این داروها عبارت اند از : آسپرین ، بروفن و از این قبیل موارد.
  4. استعمال دخانیات و همچنین مصرف نوشیدنی های حاوی الکل ، منجر به بروز اختلال در دوران نقاهت عمل آندوسکوپی بینی و سینوس می شود ؛ بنابراین از مصرف این موارد خودداری نمایید.
  5. پزشک ، توصیه به مصرف آب فراوان در دوره نقاهت عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس می کند.

مزایای جراحی آندوسکوپی بینی و سینوسآندوسکوپی بینی و سینوس

• در روش جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، تنها نواحی درگیر بیماری تحت درمان قرار گرفته و عمل بر روی آن ها صورت می گیرد ؛ بنابراین احتمال آسیب دیدگی سایر بافت ها وجود ندارد.
  • علاوه بر موارد فوق ، پزشک در این روش به تمامی سینوس ها هم چون سینوس های پیشانی ، دور چشم ، قاعده جمجمه و فک دسترسی دارد.
  • میزان درد و خونریزی ناشی از این روش بسیار کمتر از سایر روش های درمانی می باشد.
  • میزان ناراحتی که بیماران پس از انجام سایر روش های درمانی احساس می کردند ، در این روش بسیار کاهش یافته است.
  • میزان موفقیت در جراحی آندوسکوپی سینوس ، بسیار بیشتر از سایر روش های درمانی می باشد.
  • دوران نقاهت پس از انجام این روش نیز بسیار کوتاه تر خواهد بود.

عوارض جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

تمامی روش های جراحی با برخی از عوارض و خطرات همراه خواهند بود ، در ذیل به برخی از عوارض ناشی از آندوسکوپی بینی و سینوس اشاره شده است :

• ترشحات خون آلود
  • نشت مایع نخاعی
  • آسیب بینایی
  • عفونت

عوارض فوق در صورتی در بیماران بروز می یابند که جراح بینی مورد نظر آن ها توانایی مورد نیاز را نداشته باشد.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس:

هزینه عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، با توجه به پارامترهای بسیار در هر فرد متغیر می باشد ؛ به همین علت به کسانی که قصد آگاهی از هزینه عمل آندوسکوپی را دارند ، توصیه می گردد جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه نمایند.

معرفی بیماری سینوزیت

در واقع بروز سینوزیت ، علت عفونی داشته و در اثر التهاب سینوسی به وجود می آید که با علائمی هم چون سر درد ، تب ، سرفه ، گرفتگی بینی ، وجود ترشحات پشت حلق یا بینی، احساس فشار در چشم ، بینی ، گونه و در حالت کلی نواحی اطراف سر و غیره خود را نشان می دهند .