31 دسامبر

آندوسکوپی بینی و سینوس

آندوسکوپی بینی و سینوس : تشخیص مشکلات مخاطی مرتبط با بینی به سادگی قابل تشخیص نبوده ولی می توان آن را به راحتی به وسیله آندوسکوپ شناسایی نمود.

امروزه برای درمان و تشخیص مشکلات مربوط به سینوس از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس بهره گرفته می شود، در این روش جراحی هیچ برشی بر روی صورت یا در داخل دهان ایجاد نمی گردد.

در حال حاضر عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، یکی از بهترین روش های درمانی جهت بیماری های سینوسی می باشد ؛ چرا که سایر روش ها توانایی تشخیص بسیاری از مشکلات مخاطی مربوط به بینی را ندارند ، در حالی که در این روش به آسانی تمامی مشکلات تشخیص داده شده و درمان می شوند ؛ علاوه بر این مورد در روش آندوسکوپی بینی و سینوس ، هیچ گونه برشی بر روی صورت بیماران ایجاد نمی شود.

آندوسکوپی بینی و سینوس

اهداف جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس:

ایجاد بهبود در روند جریان هوا از طریقد مجاری بینی و همینطور برداشتن ترشحاتی که در سینوس ها انباشته شده اند، هدف اصلی انجام جراحی آندوسکوپی سینوس است.

1. کاهش شدت عفونت‌ های سینوسی
  2. بهبود علائم ناشی از بیماری سینوزیت
  3. بهبود جریان هوا از طریق مجاری بینی
  4.  تقویت حس بویایی
  5. خارج نمودن پولیپ یا تومور بینی

عملکرد جراحی آندوسکوپی سینوس:

جراحی آندوسکوپی بینی معمولاً تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

آندوسکوپ که یک میله نازک بوده و یک لامپ و یک دوربین در قسمت انتهایی آن تعبیه شده، وسیله ای است که بهترین جراح بینی برای انجام این عمل از آن استفاده می نماید و با استفاده از این ابزار تصویری بسیار با کیفیت از بافت سینوس ها تهیه می نماید.

پس از تهیه عکس، به صورت کاملاً ایمن و بدون وارد شدن کوچک ترین آسیب به بینی عواملی مانند بافت جای زخم، پولیپ های بینی و گرفتگی های طبیعی که موجب انسداد و گرفتگی سینوس ها شده اند به وسیله ابزارهای مخصوص برداشته می شوند.

همچنین در صورت نیاز، اگر تیغه بینی صاف نباشد تیغه میانی بینی هم با استفاده از ابزارهای خاصی صاف شده و اندازه شاخک‌های بینی هم کوچکتر می ‌شود .

جراحی آندوسکوپی سینوس از داخل سوراخ های بینی انجام شده و به همین دلیل هیچ بریدگی بر روی پوست بینی و صورت ایجاد نمی گردد، بیشتر بیماران در همان روز از مرکز جراحی یا بیمارستان ترخیص می گردند.

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس:

• از مصرف داروهایی که در انعقاد خون اختلال ایجاد می کند، جدا خودداری شود. از جمله این دارو ها می توان آسپرین را نام برد.
  • به مدت 6 ماه از مصرف دخانیات، مواد مخدر، سیگار و هر گونه مواد دودزا اجتناب کنید زیرا در روند بهبود جراحی تأثیر گذار است.
  • بیمار می بایست تمام اطلاعات سوابق بیماری های فعلی و قبلی، حساسیت ها و داروهای مصرفی را در اختیار جراح خود بگذارد .
  • بیماران در روز انجام جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، باید ناشتا باشند ؛ بنابراین از چند ساعت قبل از انجام عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • به منظور جلوگیری از بروز مشکل در حین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، بیماران باید قبل از آن رادیوگرافی انجام دهند.

مزایای جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

• در روش جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، تنها نواحی درگیر بیماری تحت درمان قرار گرفته و عمل بر روی آن ها صورت می گیرد ؛ بنابراین احتمال آسیب دیدگی سایر بافت ها وجود ندارد.
  • علاوه بر موارد فوق ، پزشک در این روش به تمامی سینوس ها هم چون سینوس های پیشانی ، دور چشم ، قاعده جمجمه و فک دسترسی دارد.
  • میزان درد و خونریزی ناشی از این روش بسیار کمتر از سایر روش های درمانی می باشد.
  • میزان ناراحتی که بیماران پس از انجام سایر روش های درمانی احساس می کردند ، در این روش بسیار کاهش یافته است.
  • میزان موفقیت در جراحی آندوسکوپی سینوس ، بسیار بیشتر از سایر روش های درمانی می باشد.
  • دوران نقاهت پس از انجام این روش نیز بسیار کوتاه تر خواهد بود.

عوارض جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

تمامی روش های جراحی با برخی از عوارض و خطرات همراه خواهند بود ، در ذیل به برخی از عوارض ناشی از آندوسکوپی بینی و سینوس اشاره شده است :

• ترشحات خون آلود
  • نشت مایع نخاعی
  • اسیب بینایی
  • عفونت

عوارض فوق در صورتی در بیماران بروز می یابند که پزشک مورد نظر آن ها توانایی مورد نیاز را نداشته باشد.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس:

تعداد سینوس های درگیر،داروهای استفاده شده از عواملی هستند که هزینه جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس بر اساس آن ها تعیین می گردد.

معرفی بیماری سینوزیت

در واقع بروز سینوزیت ، علت عفونی داشته و در اثر التهاب سینوسی به وجود می آید که با علائمی هم چون سر درد ، تب ، سرفه ، گرفتگی بینی ، ثجود ترشحات پشت حلق یا بینی، احساس فشار در چشم ، بینی ، گونه و در حالت کلی نواحی اطراف سر و غیره خود را نشان می دهند .

4 × چهار =