10 مه

جراحی لوزه

لوزه ها ، بخشی از سیستم دفاعی بدن بوده که محل قرار گیری آن ها ، در طرفین و عقب گلو می باشد ؛ محل قرار گیری لوزه سوم ، در پشت کام بوده و اندازه آن در کودکان بزرگتر از بزرگسالان می باشد ؛ چرا که با افزایش سن ، اندازه آن کوچک شده و معمولا در سنین 12 الی 13 سالگی از بین می رود. در ادامه در رابطه با جراحی لوزه توضیح داده ایم.

لازم به ذکر است که لوزه های حلقی ، به طور کامل از بین نمی روند ؛ از این رو ممکن است در بزرگسالی منجر به بروز مشکلاتی ؛ از قبیل بوی بد دهان ، انسداد راه هوایی ، احساس درد در گلو و از قبیل موارد شوند ؛ افراد درگیر با این مشکلات نیز به منظور رفع آن ها ، اقدام به انجام عمل لوزه می کنند.

علائم التهاب لوزه

از علائم و نشانه های التهاب لوزه ، باید به مواردی ؛ همچون احساس درد شدید در گلو ، آبسه لثه ، گرفتگی بینی ، خر و پف ، بوی بد دهان ، دشواری در غذا خوردن ، عفونت سینوس ها و گوش ، مشکلات تنفسی و غیره اشاره کنیم.

جراحی لوزه

جراحی لوزه در چه مواردی انجام می شود ؟

• ایجاد التهاب شدید، مزمن و مکرر در لوزه
  • ابتلا به بیماری های مربوط به لوزه بزرگ
  • بروز خونریزی از لوزه ها
  • بیماری های مربوط به لوزه ها ( سرطان لوزه یا خونریزی پی در پی از رگ های خونی نزدیک لوزه )

اقدامات لازم پیش از جراحی لوزه ها

1. آزمایشاتی که پزشک تجویز می کند را انجام داده و نتیجه را در اختیار پزشک قرار دهید.
  2. برای جلوگیری از ایجاد خونریزی در هنگام جراحی ، مصرف داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد التهابی و مکمل های گیاهی را دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید.
  3. این عمل در حالت ناشتا انجام می شود؛ بنابراین حداقل 8 ساعت قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

چگونگی انجام عمل لوزه

عمل لوزه ، تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و پزشک با توجه به شرایط بیمار ، یکی از بهترین تکنیک ها را به منظور انجام آن انتخاب می کند.

تکنیک های جراحی لوزه

جراحی لوزه ها از طریق یکی از روش های زیر صورت می گیرد :

• برداشتن لوزه ها به کمک ابزار جراحی (متداولترین روش)
  • برداشتن لوزه ها با استفاده از ابزاری به نام کوتر
  • به کارگیری لیزر در جراحی لوزه ها
  • جراحی لوزه ها به کمک کوبلیشن
  • جراحی لوزه ها به کمک اسکالپل های التراسونیک

در همه تکنیک های جراحی بیهوشی عمومی بر روی بیمار انجام می شود و بیمار دردی را احساس نمی کند. با توجه به شیوه ای که برای جراحی با صلاح دید پزشک انتخاب می شود انجام جراحی لوزه ها معمولا نیم ساعت زمان می برد.

دوره نقاهت بعد از جراحی لوزه ها

پس از جراحی ممکن است مشکلات زیر برای بیمار به وجود بیاید. این مشکلات معمولا پس از گذشت چند هفته خود بخود برطرف می شوند:

1. ایجاد تغییر در صدا
  2. ایجاد گلو درد و گوش درد
  3. ایجاد سفتی در فک
  4. خروج ترشحات از بینی و ایجاد انسداد در بینی
  5. ایجاد بوی بد در دهان
  6. مشکلات بلعیدن
  7. دشواری در زدن مسواک

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• داروهای تجویز شده توسط پزشک را مطابق دستور و به صورت منظم مصرف کنید.
  • حدود 6 ساعت بعد از جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
  • حدود 14 ساعت بعد از جراحی لوزه می توانید استحمام نمایید.
  • بهتر است از بخور سرد استفاده نمایید.
  • پس از جراحی تا مدتی سیگار نکشید.
  • حداقل به مدت دو روز بعد از جراحی از سرفه زیاد و صاف کردن گلو پرهیز کنید.
  • بعد از گذشت یک هفته از انجام عمل برای معاینه مجدد و چکاپ به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • تا یک هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید و به استراحت بپردازید.
  • در هفته اول بعد از جراحی مواد غذایی نرم و آبکی، بستنی و نوشیدنی های سرد مصرف کنید.
  • بعد از خوردن هر وعده غذایی دهان خود را توسط سرم نمکی شستشو دهید.

هزینه جراحی لوزه چقدر است ؟

تعیین هزینه جراحی لوزه ، نیازمند مراجعه به پزشک و قرار گرفتن تحت معاینه می باشد ؛ از این رو به افرادی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه جراحی لوزه دارند ، توصیه می شود به متخصص گوش گلو و بینی مراجعه نمایند ؛ پس از انجام معاینات مورد نیاز ، هزینه نهایی عمل لوزه در آن ها مشخص می گردد.

ثبت نام
بازخورد درون خطی